دلاله المکان فی شعر محمود درویش ( 1999م- 2005 م )

پایان نامه
چکیده

عنوان پایان نامه : دلالت های مکانی در شعر محمود درویش ( 2005 م – 1999 م ) از بارزترین عناصر متون شعری به خصوص در اشعار فلسطین، مکان است چراکه برای فلسطینیان مکان به منزله ی هویت آنان است و با اشغال آن گویی هویت خود را از دست داده اند . از میان شاعران فلسطینی محمود درویش کسی است که در آغاز دهه ی شصت پا به دنیای شعر گذاشت و انواع مکان را در اشعارش به کاربرده و در بیشتر اشعارش مکان همچون شاخصی است که دیگر حوادث درون شعر به دور آن می چرخند . ضرورت انتخاب موضوع : اهمیت مکان نزد شعرای فلسطینی به خصوص محمود درویش / عدم بررسی مکان در اشعار جدید محمود درویش و بلکه عدم انجام پژوهش به شکل کافی برروی این اشعار ( سریر الغریبه 1999م، جداریه 1999م، حاله حصار 2002م، لاتعتذر عما فعلت 2004م و کزهر اللوز او ابعد 2005 ). محورهای پژوهش : ا- نگاهی کلی به مکان 2- زندگی و ادب محمود درویش 3- مکان در شعر محمود درویش ( 2005م- 1999م ) اهداف پژوهش : تطبیق مکان در شعر محمود درویش / بررسی میزان اهمیت مکان در اشعار درویش / بررسی انواع مکان در اشعار وی / بررسی اشعار جدید درویش و ویژگیهای آن و بررسی تفاوت روند شعری وی در اشعار کنونی . درویش به مکان اهمیت ویژه ای داده به خصوص در کتاب لاتعتذر عمافعلت که در سال 2004 سروده / وی مکان را گاهی به شکل رمزی و گاهی در معنای واقعی خود به کار برده / تغییر روند شعری درویش از شعر سیاسی با صراحت در کلام به سیاست شعر با کلامی رمزگونه موجب شده کمتر شاهد نام اماکن فلسطینی در اشعارش باشیم / شاعر انواع مکان را اعم از اجتماعی و تاریخی و طبیعی در اشعارش به کار برده است . روش بحث : وصفی – تحلیلی است در فصل اول و دوم روش وصفی است و در فصل سوم روش تحلیلی را افزون بر آمار به کار بردیم .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

إستدعاء شخصیات الشعراء فی شعر محمود درویش

للتراث أهمیة بالغة فی الشعر الحدیث و استلهامه ظاهرة بارزة عند الشعراء المعاصرین. للتراث مصادر متنوعة، و التراث الأدبی من أغنی المصادر التراثیة التی یلجأ إلیها الشعراء، و هو نفسه یشمل علی عدة عناصر إحداها شخصیات الشعراء، و هی من أهم عناصر التراث الأدبی بما تحمل من دلالات شتی و طاقات إیحائیة. و تهدف هذه المقالة إلی دراسة شخصیات الشعراء المستدعاة عند محمود درویش؛ و نری من خلال دراستنا أنه یستدعی م...

متن کامل

التراث الغزلی فی شعر محمود درویش و قیصر امین پور

الغزل بو صفه غرضا فی الادب العربی و نمطا فی الادب الفارسی یتشابک فی هذین الادبین بسائر الاغراض منها المقاومه فی فلسطین و الحرب فی ایران فیبعث شذا الحب بلغته الناعمه علی الروعه و الجمال الفنی فی شعر کل من محمود درویش و قیصر امین پور. فیستسیغ المقاتل و المتلقی الابیات هذه فی ساحه الحرب و غیرها.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023